KOULU-coaching sekä tieto- ja viestintätekniikka
Meille
matkaoppaille esitetään aika join hyvin erilaisia kysymyksiä ja toiveitakin
matkan suhteen. Eilen eräs valistunut ja samassa matkaseurueessa oleva henkilö
kysyi, miten näen tämän coaching ohjelman liittyvät tieto- ja
viestintätekniikkaan, siis KUUMA TVT hankkeeseen jonka sisällä ohjelmaa
kehitetään?
Aloitin
kuvailemalla lyhyesti hänelle erilaisten oppimisen ympäristöjen ulottuvuuksia
(jotka tiesin hänen hyvin tuntevan :), jolloin hän jo keskeytti minut ja totesi,
että ”Kyllä, kyllä, olen samaa mieltä”. Hän siis halusi vaan kuulla matkaoppaan matkaopastuksen.
Kiitos hänelle, koska ymmärsin, että sitä yhteyttä tulisi myös
matkakertomuksessa avata, jotta se näkyisi selkeästi kaikille matkustajille tai
sivusta seuraaville kiinnostuneille turisteille.
KOULU-coaching ohjelma on laaja kokonaisuus ja erilaiset oppimisympäristön
ulottuvuudet (fyysinen, virtuaalinen, henkilökohtainen ja sosiaalinen) yhdistävä toimintatapa ja ajatusmalli - mindset.
Haluamme nostaa esiin opettajien sekä koko kouluyhteisön voimavaroja
ja vahvuuksia, koska uskomme että niiden kautta kokemus työn hallinnasta uusillakin työvälineillä tai
uudenlaisissa oppimisympäristöissä mahdollistuu ja vahvistuu.
Coaching
ohjelman toimenpiteiden avulla vaikutamme mm. koulujen toimintakulttuureissa
piilevien kehittämisen esteiden tai kehittämistä estävien oletusten poistamiseen. Sen kautta pääsemme seuraamaan kouluyhteisöjen kehittymishalun vahvistumista myös
oppimisympäristökäsitteen laajentamisessa. Tieto- ja viestintätekniikan monipuolinen
hyödyntäminen opetuskäytössä on nykypäivänä merkittävä kehittämiskohde ihan
kaikissa kouluissa.
KUUMA
TVT -hankkeessa sen eteen tehdään innostuneena töitä monella eri saralla!
KOULU-coaching
ohjelma ei kuitenkaan ole vain yhtä asiaa varten. Se voi toimia työkaluna hyvin
monenlaisiin koulujen haasteisiin tai kehittämisen kohtiin ja sen tulee toimia nykyajan
koulunpitoa läpileikkaavana ajatusmallina. Ohjelman pilotoinnin perusteella
meillä on lupa uskoa, että KOULU-coachingin toimenpiteiden voimauttava vaikutus
ulottuu opetushenkilöstön työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja myös työstä
innostumiseen. Tätä kautta ohjelmalla tulee olemaan kestävä vaikutus myös
oppilaiden hyvinvointiin, kouluviihtyvyyteen, innovatiivisuuteen ja
oppimistuloksiin. Kun oppilaat saavat oppia ja kasvaa coaching-kulttuurin
vaikutuksessa, miten he osaavatkaan soveltaa kokemaansa tulevaisuuden
työntekijöinä?
Osaaminen, kehittyminen ja hyvinvointi ei
kouluissakaan tule koneista tai välineistä.
Keskeisin voimavara minkä
ympärille strategiat ja kouluorganisaatiot
rakentuvat eivät ole koneita tai rakennuksia vaan ihmiset, heidän unelmansa,
innostuksensa, rakkautensa, luovuutensa, osaamisensa, yhteistyönsä ja halu
oppia lisää ja kehittää uutta. Tämän takia KOULU -Coaching ohjelman on oltava vahvasti
läsnä oppimisen ympäristöjen kehittämistyössä.
Teachers’ confidence and opinions about ICT use
for T&L affect the frequency of students’ ICT use for learning: boosting teacher professional
development makes a difference, and appears to be a condition for an effective and efficient use of the
available infrastructure.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti