14.9.2013

Mihin koulu tarvitsee coachausta?

Olemme saaneet tälle seikkailuluontoiselle omatoimimatkalle mukaan kolme rohkeaa koulua, joiden kanssa tavaroiden pakkaaminen tai oikeastaan matkalaukun ja eväspakin tarkastus on nyt menossa. Aloitamme kokeilukoulujen kanssa uudet coaching prosessit coachaamalla koko koulua, opettajia ja oppilaita sekä opiskelijoita. Parhaillaan näissä kouluissa käydään ehkä hieman epätietoista ja ihmettelevää keskustelua siitä, että mitä tämä COACHING nyt on ja mihin sitä meillä tarvitaan.

Parin seuraavan viikon aikana C-tiimimme vierailee näissä kouluissa, jolloin kuulemme kunkin koulun teeman, siis sen missä koulu haluaa haastaa itsensä kehittymään. Kuulemme lisää siitä, missä he ovat hyviä ja missä he haluavat erinomaisiksi. Saatamme myös kuulla haasteista, joihin kaivataan erilaisia työkaluja ja toimintamalleja. Yhdessä kirkastamme kunkin koulun päämäärää, käymme keskustelua heille sopivista coachingin toimintamalleista ja sovimme matkustusaikataulusta.



Mihin koulussa sitten voi kaivata coachaamista? Tässä muutamia ajatuksia.


Oppilas

Miten motivoida itsensä, kun tietää jo valmiiksi sen, että kivat ja mielenkiintoiset asiat ovat hauskoja ja usein helpompia oppia? Miten tunnistaa omat vahvuutensa ja myöntää ne itselleen? Miten hyödyntää vahvuuksiaan omassa oppimisessa, opiskelun suunnittelussa tai urasuunnittelussa? Miten tavoitella unelmien tulevaisuutta?


Vanhemmat, huoltajat

Miten tämä nyt vanhempiin liittyy? Kaikki me vanhemmat haluamme lastemme parasta, ehdottomasti. Olemmeko tarkastelleet motivointikeinojamme ja palautteen antamistamme riittävästi? Mikä on se viesti, jonka haluamme lapsillemme antaa ja ymmärretäänkö se tarkoittamallamme tavalla? Entä uskallammeko luottaa uudenlaisiin opetus- ja oppimismenetelmiin? Miten luottaa siihen, että oma lapsi varmasti oppii esim. yhteisöllisen tehtävän kautta tai miten voi oppia pelaamalla, eikö se ole vain hupia? Mitä taitoja lapsemme tarvitsevatkaan työelämässä 10-30 vuoden päästä? Luotammeko lapsiemme potentiaaliin?


Opettaja

Miten löytää uusia keinoja oppilaiden motivoimiseen ja ohjaamiseen? Miten ehtiä havainnoida ja toteuttaa kaikkea sitä, mikä on olennaista? Mikä on olennaista? Miten itse jaksaa vaativassa persoonan kautta tehtävässä asiantuntijatyössä? Miten löytää uusia arvoja moninaisen työyhteisön moniammatillisesta yhteistyöstä? Miten kohdata haastavat vuorovaikutustilanteet? Miten huolehtia omasta hyvinvoinnista, jaksamisesta, viihtymisestä, jopa innostumisesta? Miten tavoitella onnellista opettajuutta ja johtaa itseään onnistuneesti?

Rehtori

Miten luoda positiivinen ja luottavainen ilmapiiri kouluun? Miten rehtorina mahdollistaa niitä toimia, joilla haluaa vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen? Miten kannustaa, innostaa, vastuuttaa, sitouttaa, arvioida ja johtaa asiantuntijaorganisaation opettajia? Miten siis toimia koulun HR- ja kehittämisosastoina? Entä miten vastata eri toimijoiden (oppilaiden, opettajien, huoltajien, päättäjien jne) toiveisiin ja tarpeisiin? Miten johtaa koulun unelmabisnestä?

Opetus- ja sivistystoimi, kouluyhteisö

Miten saattaa kaikki koulut ja opettajat kiireesti digiaikaan? Ei kyse ole vaan päätöksestä tehdä näin. Kokonaisuuteen kuuluu niin monia asioita esim. laitteisto, tietohallinto, osaaminen, työnhallinta, jopa asenteet. Miten johtaa mm. tätä muutosta?
Opettajat ovat korkeasti koulutettuja ja sitoutuneita asiantuntijaorganisaation jäseniä. Heidät tulee valjastaa koulujen digimuutoksen vastuullisiksi. He tuntevat koulun prosessit ja tietävät kipupisteet, mutta ovatko huomanneet ne lukuisat vahvuudet, joista voi muodostua mahdollisuuksia ja jopa ratkaisuja? Helppoa? Ehkäpä ei.

Entä oppilaiden (opinto-)ohjaus myös perusopetuksen alaluokilla? Mennäänkö siinä laajalti vain opettajan oman persoonan ja vuorovaikutustaitojen varassa? Miten saada lisää tasalaatuisuutta, toimintaa tukevia malleja ja työkaluja sekä opettajalle että oppilaalle?
Vielä kuntakesu. Henkilöstön osaaminen, henkilöstön johtaminen ja kouluhyvinvointi ihan kaikille? Osaamista, terveyttä ja hyvinvointia tukevat opettajien täydennyskoulutuksesta huolehtiminen, kannustimet oman osaamisen kehittämiseen, työ- ja oppilasterveydenhuolto sekä vuosittaiset kehityskeskustelut ja oppilaiden osallistumismahdollisuuksien lisääminen. Riittääkö se? Olethan huomannut, miten tärkeää on kuulluksi tulemisen tarve? 

Tulevaisuudessa on tarve pitää ihmiset töissä entistä kauemmin. Mikä saa meidät jaksamaan? Mikä saa vahvistumaan? Mikä saa voimaan hyvin? Miten työntekijä ja työnantaja voivat löytää omat joustamisen paikkansa ja uudet yhteiset mahdollisuudet? Mistä yhteisö löytää voimaa?


Nämä esitetyt asiat eivät ratkea vielä seuraavassa matkakohteessamme, mutta karttoja ja kartanlukijoita meillä on. Pitää löytää oikeita tapoja niiden lukemiseen, yhdessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti