Tänään matkaopas pääsi mukaan antoisaan keskusteluun tulevaisuuden Suomen työelämästä, työhyvinvoinnista, osaamisesta, innostumisesta ja uudenlaisista yhteistyön muodoista mm. taiteen, liikunnan ja kulttuurin avulla. Keskustelu johti ajatuksesta yhteen, pian toiseen ja kolmanteen...
Kertoisitko sinä oman mielipiteesi siitä:
Mitkä asiat saavat meidät voimaan hyvin työssä ja kouluissa?
Mitkä asiat saavat meidät innostumaan, onnistumaan ja miten haluamme oppia?
Entä tunnistammeko vahvuutemme tai yhteisön vahvuudet ja annammeko niiden loistaa?
Kaksi hyvin tunnettua vaikuttajaa ovat lähimenneisyydessä hieman muiden asioiden yhteydessä tuoneet mielestäni huomionarvoisia kommentteja.
Pääministeri Kataisen mielestä Suomi on alisuorittaja, HS 6.8.2013
"Tuntuu, että me suomalaiset olemme
alisuorittajia. Emme saa vahvuuksistamme irti."
Kataisen lääkkeet vaikean ajan haasteisiin
ovat tuttuja: luottamus ja yhteishenki, eteenpäin katsova fiilis ja rohkeus.
Vuoden koulutusvaikuttaja ja CIMOn johtaja Pasi Sahlberg, Opettaja-lehti 30.8.2013
Veikkaan, että jos ysiluokkalaisilta
kysyttäisiin, onko juuri koulu auttanut sinua löytämään sen missä olet hyvä,
vain pieni vähemmistö vastaisi kyllä. Ennustan myös, että kahdenkymmenen vuoden
päästä tutkinnoilla ei ole enää samanlaista merkitystä kuin nyt. Esimerkiksi
Googlea eivät kiinnosta enää työnhakijan tutkinnot vaan hänen persoonansa ja
se, kuinka hyvin hän tuntee omat vahvuutensa.
Enää ei mene läpi puolustus, jonka mukaan
koulun ei pidäkään olla hauskaa. Aiemmin koulu rakentui työlään puurtamisen ja
muistamisen ympärille, mutta nyt motivaattoreiksi tarvitaan uteliaisuutta ja
intohimoa.Suomella olisi hyvät eväät rohkeampaan uudistamiseen, sillä meillä on toimiva koulutusjärjestelmä ja hyvin koulutettu opettajakunta.
Pystyisimme
tekemään uusia asioita ketterämmin kuin monet muut. Nousevissa Aasian maissa
kova työ ja kilpailu jylläävät vielä pitkään, mutta meillä olisi mahdollisuus ottaa
askel humaanimman ja luovemman koulun suuntaan, Sahlberg viitoittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti