Lapsilla on oikeus seikkailuihin!
Katsoin sunnuntaina erästä lastenohjelmaa, missä todettiin:
”Seikkailu odottaa, mene vaan!”
-
Mutta miten pääsen sinne, seikkailuun?
Nyt on palautettava lapsille oppimisen ilo.
Siitä koulussa ja oppimisessa on kysymys – ilosta oppia, ilosta
onnistua ja oivaltaa uutta.
Vaikka kaikki eivät voikaan olla mestareita esimerkiksi matematiikassa
ja kielissä, niin kaikki voivat olla mahdollisimman hyviä. Ahkeruus on
vähintään yhtä tärkeää kuin lahjakkuus. Lisäksi kaikilla ihmisillä on
jokin taito, jossa juuri hän on parhaimmillaan. Ei verrattuna muihin vaan
omana itsenään. Miten me saamme nämä henkilökohtaiset kukoistukset esille?
Minkälaisia kouluja ja tiloja ja minkälaista teknologiaa, pedagogiikkaa me
tarvitsemme kukoistuksen ja avoimen kasvun edistämiseen?
Nuoret ovat erilaisia, mutta kaikki voivat oppia ja jokaisella on osaamista
ja herkkyyttä, josta voi jalostaa jotain parempaa ja taidokkaampaa.
Oppia voi monella tavalla. Oppilaiden pitäisi paremmin pystyä
vaikuttamaan siihen, kuinka he haluavat oppia.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta 8/2013 Tulevaisuusvaliokunnan Uusi oppiminen -jaoston puheenjohtaja, kansanedustaja Päivi Lipponen
Tulevaisuusvaliokunnan julkaisussa on paljon sitä asennetta, mihin pyrimme coachaavan koulun toiminnalla.
Toivomme, että kouluissa on rohkeutta ja luovuutta lähteä tällaiseen "seikkailuun" ja ottaa mukaan lapset sekä aikuiset!
KOULU-coaching ohjelmaa kehitettäessä Sipoon
Talman koulun opettajat ottivat coachaavan otteen omien oppilaidensa
opettamiseen ja ohjaamiseen. Opettajat halusivat nostaa esille vahvuudet ja
lasten osaamisen. Syntyi oppilaiden järjestämät Osaamisen messut.
Matkaoppaalla on työsuhde-etuna se, että
pääsee silloin tällöin mukaan tällaisiin tapahtumiin ja onneksi sain osallistua
näille messuille. Esillä oli hyvin monenlaista osaamista. Esimerkiksi
liikuntataitoja, leipomistaitoja, teknologian hyödyntämisen taitoja, graffiittitaidetta,
rakentelutaitoa, musiikkia ja oman opiskelutekniikan esittelyä.
Jälkikäteen tehdyssä kyselyssä oppilaat
kertoivat että
100 % mielestä messujen järjestäminen oli
kivaa.
100 % oppilaita ei ollut koskaan ennen
järjestänyt messuja.
Oppilaiden mielestä messuissa oli kivointa oman
ständin valmistelu 30%.
Kivaa oli myös se, että sai itse päättää
esittämänsä asian 30 %.
Jonkun toisen oppilaan esittämään osaamiseen
oli kiva tutustua 20 %.
Myös oman osaamisen pohtiminen oli ollut
kivaa (mikä on vahvuuteni) 20%.
100% oppilaista oli keskustellut
osaamisestaan ja messujen järjestämisestä myös kotona.
Oppilaita kysyttiin myös, miten he
haluaisivat jatkaa oman osaamisensa esittelyä.
11% haluaisi mennä uudelleen Osaamisen
messuille.
11% on menossa koulun sisällä muihin luokkiin
esittelemään osaamistaan
33% yrittää käyttää osaamistaan hyödyksi
omassa oppimisessaan ja
44% aikoo yrittää tehdä omasta oppimisestaan
hauskaa käyttämällä hyödyksi omaa vahvuuttaan ja osaamistaan!
”Luota mun vahvuuksiin!” – Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2013.
Lapsissa ja nuorissa on huima
voimavaravarasto. Meitä aikuisia pitää rohkaista ja kenties opettaa näkemään ja
tukemaan jokaisen lapsen vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Tänään Lasten
oikeuksien päivänä halutaan nostaa esiin erityisesti vammaisten lasten ja
nuorten oikeudet ja se tärkeä seikka, että vammainenkin tai erityistä tukea
tarvitseva lapsi on ensisijaisesti lapsi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti